راهنمای نورپردازی ویترین بوتیک، مغازه و فروشگاه

راهنمای نورپردازی ویترین بوتیک، مغازه و فروشگاه

نورپردازی ویترین فروشگاه یکی از حیاتی ترین عوامل جذب مشتری در فضاهای تجاری می باشد. وجود یک راهنمای نورپردازی ویترین فروشگاه، مغازه، بوتیک و … که به صورت قدم به قدم تمام شرایط و عوامل موثدر در نورپردازی را بررسی کند بسیارمهم و ضروری می باشد. نورپردازی یکی از مهم ترین ویژگی های هر محیطی می باشد. نور کم یا نور زیاد هر دو ممکن است باعث آزار، خستگی چشم ها ، دفع یا جذب مخاطب شود.

هنگامی که بحث به دکوراسیون فضای تجاری می رسد، تفاوتی ندارد فروشگاه، نمایشگاه، بوتیک و یا … باشد و یا فعالیت آن در کدام صنف می باشد. ویترین هر فضای تجاری مانند فروشگاه ها مهم ترین قسمت آن فضا محسوب می شود. امروزه جدا از تبلیغات مجازی که استفاده از آن ها بسیار زیاد و همه گیر شده است، ویترین فضاهای تجاری مانند بوتیک ، فروشگاه، نمایشگاه و … مهم ترین مکان فیزیکی برای تبلیغات و جذب مشتری می باشد.

اولین نظری که هر فردی درباره یک فروشگاه می دهد در هنگام مواجهه شدن با ویترین فروشگاه می باشد. عوامل بسیار زیادی در نورپردازی ویترین انواع فضاهای تجاری وجود دارند که باید به آن ها توجه شود. در این مطلب سعی شده است که به صورت جامع به بررسی تمام این عوامل بپردازیم تا یک راهنمای نورپردازی ویترین جامع و کامل در اختیار شما قرار دهیم .

 

عوامل موثر در نورپردازی ویترین فروشگاه:

بسیاری از افرادی که با انواع محصولات و لوازم روشنایی آشنایی دارند تصور می کنند که نور پردازی ویترین فروشگاه ها امری بسیار ساده و پیش پا افتاده است. اعتقادی که این افراد داردن بدین گونه می باشد که چون این فضا کوچک است و تمای آن نیز شیشه ای است با استفاده از چند چراغ ریلی و یا ترکیبی از چند چراغ سقفی آفتابی و مهتابی به راحتی می توان نور این فضا را تامین کرد که کاملا اشتباه است زیرا هدف نورپردازی ویترین فروشگاه اصلا تامین نور و روشنایی نمی باشد و هدف اصلی جذب مشتری و افرایش فروش است. تمام متخصصین نورپردازی می دانند که بحث نورپردازی کاملا یک بحث علمی می باشد که بر اساس شرایط مختلف متفاوت است. بحث ویترین ها نیز از این قضیه جدا نمی باشد و نورپردازی ویترین فروشگاه ها نیز کاملا یک بحث علمی است که باید گام به گام پییش رود. متخصصین این زمینه برای مشخص کردن نوع نور پردازی، تعداد چراغ ها، نوع و رنگ چراغ های مورد استفاده، زاویه تابش نور و … یک سری عوامل مشخصی دارند که باید به بررسی آن بپردازند. برخی از این عوامل عبارتند از:

 

     – ابعاد ویترین:

یکی از مهم ترین عواملی که در نورپردازی ویترین فروشگاه تاثیر دارد ابعاد ویترین است. اندازه یا مساحت یک ویترین، ارتفاع ویترین و … تعیین کننده اصلی بسیار از فاکتور هایی مانند تعداد چراغ ها مورد استفاده، میزان شار نوری مورد نیاز، کیفیت نور و … می باشد. از سوی دیگر علاوه بر عوامل فنی برخی عوامل هنری نیز تحت تاثیر این فاکتور هستند. برای مثال برخی از فروشگاه ها دارای ویترین های بسیار بزرگی هستند که تناسبی با نوع محصولات آن فروشگاه ندارد. این مشکل به راحتی با نورپردازی مناسب و استفاده از تکنیک های نورپردازی قابل حل است تا محصولات در برابر ویترین بزرگ خیلی کوچک به چشم نیایند. برخی گمان می کنند که چون ویترین فروشگاه بزرگ است پس برای نور پردازی به تعداد زیادی چراغ و یا لومن بالا نیاز است اما این افراد در اشتباه می باشند و عوامل دیگری نیز تاثیر بسزایی در نورپردازی ویترین مغازه و فروشگاه دارند که متخصصین نورپردازی به خوبی از آن ها آگاه هستند.

    – نوع محصولات:

نوع محصولات نیز از فاکتورهای مهم و تعیین کننده در نورپردازی ویترین فروشگاه می باشد. برخی از محصولات مانند لوازم زینتی و خاص نیاز به تابش نور به صورت متمرکز با کیفیت نور بالا دارند که در این شرایط چراغ های سی او بی گزینه مناسبی هستند. کاملا واضح است که نوع نورپردازی ویترین بوتیک ها باید با نوع نورپردازی ویترین مغازه یا فروشگاه لوازم خانگی متفاوت باشد. این فاکتور بسیار مهم است و توجه ویژه ای باید به نوع محصولات داشته باشید.

 

     – موقعیت فیزیکی ویترین:

موقعیت فیزیکی ویترین نیز عوامل مهمی به شمار می آید که تاثیر بالایی در نورپردازی دارد. عواملی مانند نوع تابش نور در بر ویترین در روشنایی روز، روشنایی محیط خارجی فروشگاه در شب، وضعیت ویترین فروشگاه های همسایه و … که عواملی فیزیکی محیط فروشگاه هستند همگی در نوع نورپردازی ویترین فروشگاه موثر می باشند که باید به تمام جوانب در این زمینه با ریزبینی خاصی توجه شود.

 

     – روان شناسی نور و رنگ:

روان شناسی نور و رنگ از عوامل کاملا علمی می باشد. نوع نور و رنگ نور دکور به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل میانگین درجه سنی مشتریان فروشگاه می باشد. جنسیت مشتریان نیز در نوع و رنگ نور موثر است. برای آن که نور پردازی ویترین فروشگاه را بر اساس روان شناسی نور و رنگ مشخص کنیم نیاز به تحلیل موارد زیادی وجود دارد که ممکن است کمی زمان بر هم باشد. برای مثال باید نوع محصولاتی فروشگاه عرضه می کند را به همراه میانگین سنی و جنسیت مشتریان کنار هم قرار داده و پس از تجزیه و تحلیل این موارد رنگ نور مورد استفاده در ویترین مغازه را مشخص نماییم.

 

چراغ مناسب نورپردازی ویترین فروشگاه:

متخصصین نورپردازی و طراحان داخلی برای نورپردازی محیط های داخلی و ویترین های بوتیک، فروشگاه، مغازه و … اصولا از چراغ های توکار COB و پنل های SMD استفاده می کنند. این چراغ ها نمونه های به روز شده و پیشرفته ال ای دی ها می باشند که علاوه بر مصرف انرژی بسیار کم تر دارای کیفیت نور بسیار بالاتری هستند. پنل های SMD دارای پخش نور بیشتری هستند و برای نور دهی عمومی در ویترین ها بسیار مناسب هستند در حالی که چراغ های توکار COB برای ایجاد نور متمرکز بر روی محصولی خاص و نوردهی موضعی مناسب می باشند.

 

سخن پایانی:

برای نورپردازی ویترین فروشگاه به بهترین نحو ممکن می بایست تمام عوامل ذکر شده را در کنارهم قرار داده و با بررسی و تحلیل آن ها بهترین مناسب ترین نوع نور پردازی را مشخص نمایید. توصیه می کنیم در هنگام تعیین نوع نورپردازی به هیچ عنوان عجله نکنید زیرا نورپردازی ویترین نقطه تماس و ارتباط فروشگاه با مشتریان می باشدو در صورتی که نوع نور پردازی اصولی انتخاب شود به راحتی باعث افزایش چند برابری فروش شما خواهد شد. برخی نکات مهمی هم وجود دارد که که هب صورت موردی به آن ها اشاره می کنیم. در صورتی که فروشگاه شما در خیابان می باشد حتما نور خورشید در روز را نیز مد نظر داشته باشید زیرا در روشنایی روز، نور ویترین باید با نور خورشید رقابت داشته باشد. سعی کنید هنگام خرید کیفیت ساخت آن را مد نظر داشته باشید تا مجبور به صرف هزینه دوباره نباشید ودر آخر بهتر است از چراغ های دیمر دار استفاده نمایید تا در صورت تغییر نور محیط یا دکور ویترین بتوانید بودن تغییر چراغ ها نور آن ها را کم و زیاد کنید.

r.admin
ارسال دیدگاه