تفاوت چراغ های SMD و COB

تفاوت چراغ های اس ام دی و سی او بی

چراغ های SMD و COB در چند سال اخیر محبوبیت بسیار بالای بین مردم به دست آورده اند و استفاده از آن ها در اماکن مسکونی،تجاری، هنری و … هر روزه در حال افزایش می باشد. بیشتر مردم تفاوت این چراغ ها را نمی دانند و هنگام خرید دچار سردگمی می شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با نگارش مقاله ای جامع به بررسی تفاوت چراغ های SMD و COB بپردازیم.

هر دو مدل SMD و COB از دسته چراغ های ال ای دی می باشند و بر اساس تکنولوژی LED ها طراحی و ساخته شده اند. طول عمر بسیار بالای ال ای دی ها در کنار مصرف انرژی پایین آن و همچنین تولید نور زیاد و با کیفیت برخی از دلایل محبوبیت و چراغ های ال ای دی می باشد. ال ای دی ها نوعی دیود هستند که که با عبور جریان برق از آن ها از خود نور تولید می کنند.

حال فرض کنید که برای تولید نور بیشتر بخواهیم تعدادی از این ال ای دی ها را در کنار یکدیگر قرار داده و با عبور جریان یک نور مطلوب برای روشنایی ایجاد نماییم. به منظور قرار دادن چندین ال ای دی در کنار بر روی یک مدار یا بورد دو روش کلی SMD  و COB وجود دارد. تکنولوژی های متفاوت این دو روش باعث ایجاد تفاوت های بزرگی بین این دو محصول شده است که در ادامه بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

 

معرفی چراغ های SMD:

به منظور درک بهتر تفاوت چراغ های SMD و COB ابتدا باید به معرفی و بررسی دقیق هر کدام بپردازیم. همان طور که گفته شده شد چراغ های SMD ( Surface Mounted Device) نوعی از ال ای دی ها می باشد. در روش SMD خبری از وجود یک برد واحد نیست و چیپ های SMD بر روی یک پنل (PCB)  لحیم کاری شده اند. برای اتصال این چیپ ها به یکدیگر از یک رشته سیم نازک از جنس طلا استفاده شده است  که در طول زمان و در اثر گرما رسانایی آن کاهش نمی یابد و باعث افت نوری چراغ در بلند مدت نخواهند شد.

 

تفاوت چراغ های SMD و COB

 

چیپ های SMD ذکر شده شامل چند قطعه بسیار کوچک می باشد. اولین مورد که بر روی پنل PCB قرار می گیرد یک خنک کننده می باشد که در تصویر زیر عدد شماره 2 مشخص شده است. لازم به ذکر است پنل PCB در تصویر با عدد شماره 1 مشخص شده است. پس از خنک کننده تراشه SMD  قرار دارد که با عدد 5 مشخص شده است و بر روی آن یک لایه فسفر زرد رنگ کشیده می شود که با عدد 3 در تصویر نمایان است. لنز پلی کربنات نیز برروی تمام قطعات سوار می شد که با عدد 4 در تصویر مشخص می باشد. همانطور که ذکر شد سیم سیم نازک از جنس طلا نیز برای اتصال چیپ ها به یکدیگر وجود دارد که در توصیر زیر با عدد 6 مشخص می باشد.

 

 

در این تکنولوژی برای قرار دادن قطعات بر روی پنل دیگر نیازی به سوراخ کاری نمی باشد وچیپ به وسیله چسب بر روی پنل ثابت می شوند و سپس به وسیله قلع به مدار لحیم کاری می شوند. این روش باعث می شود که ضخامت پنل کاهش یابد که موجب کاهش عمق چراغ های SMD می شود. نور این چراغ ها دارای خیرگی زیادی می باشد. حال که با نوع تکنولوژی به کار رفته در پنل های SMD آشنا شدیم نوبت به معرفی چراغ های COB  می رسد.

 

معرفی چراغ های COB:

حال به منظور درک تفاوت چراغ های SMD و COB به معرفی تکنولوژی سی او بی میرسیم. در پنل های سی او بی نیز از ال ای دی ها استفاده شده است اما نحوه استفاده از آن ها متفاوت می باشد. در تکنولوژی سی او بی (Chip on board) تعداد بسیار زیادی ال ای دی با فاصله بسیار نزدیک بر روی یک برد واحد در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. تعداد ال ای دی ها در چراغ های سی او بی بسیار بیشتر از SMD می باشد و به همین دلیل تولید گرمای این چراغ ها بیشتر می باشند. برای کنترل گرمای این چراغ ها از هیت سینک استفاده می شود. استفاده از هیت سینک باعث افزایش عمق چراغ خواهد شد. ّرای کسب اطلاعات بیشتر درباره چراغ های COB توصیه می کنیم مقاله راهنمای انتخاب چراغ COB را در بخش مقالات سایت مطالعه نمایید که در آن به بررسی دیقیق چراغ و پنل هاب سی او بی پرداخته ایم.

تفاوت چراغ های SMD و COB

در حالی که در در طراحی و تولید چراغ های SMD و COB از ال ای دی های مشابه استفاده می شود اما به علت تفاوت در مدار و اتصالات آن ها تفاوت های زیادی هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ فنی در این دو چراغ وجود دارد.

 

 

  • دیود های نوری چراغ های SMD برای اتصال به یکدیگر از سیم های طلا استفاده می کنند در حالی که در چراغ های COB تمام دیود ها بر روی یک برد واحد نصب می شوند نیاز به اتصال تک تک دیود ها نمی باشد.
  • در هر چیپ SMD نهایتا 3 عدد دیود نوری می تواند قرار گیرد در حالی که در چیپ سی او بی حداقل نه عدد دسود نوری قرار می گیرد.
  • نور تولیدی چراغ های SMD دارای خیرگی بسیار زیاد و پخش نور بالا می باشند و بیشتر برای روشنایی محیط مناسب هستند در حالی که نور چراغ های COB دارای خیرگی کمتر و تمرکز نور بالا تر می باشد و مناسب نور پردازی های موضعی هستند.
  • در تراشه های SMD قابلیت ایجاد نور با رنگ های متنوع و همچنین تنظیم و کم و زیاد کردن میزان نور خروجی وجود دارد اما در چراغ های COB نور تک رنگ و ثابت می باشد.
  • گرمای تولیدی پنل های SMD نسبت به پنل های COB بسیار کم تر می بشد.
  • شار نوری در چراغ های SMD به ازای هر واد حدودا 50 تا 100 لومن است که در حالی که میزان نور خروجی چراغ های COB به ازای هر وات حدودا 80 لومن می باشد.
  • شاخص نود نگ یا همان CRI در چراغ های SMD در حدود 70 درصد می باشد در حالی که این شاخص برای پنل های COB به صورت حدودی 90 می باشد.
  • از لحاظ ظاهری چراغ های SMD دارای یک پوشش خارجی هستند که خیرگی نور خروجی را کاهش دهد این پوش خارجی مانع از دیده شدن محتویات داخلی چراغ می شود در حالی که در چراغ های COB به راحتی می توان محتویات داخلی چراغ را مشاهده نمود. این تفاوت مهم ترین تفاوت برای فهمیدن نوع چراغ برای اشخاص غیر متخصص باشد.

در این مقاله کوتاه سعی شد تا به بررسی تفاوت چراغ های SMD و COB به وسیله معرفی و بررسی نوع ساخت و فناوری های اس ام دی و سی او بی پرداخته شود. در صورتی که سوال یا نظری درباره این چراغ ها دارید با در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

r.admin
ارسال دیدگاه