راهنمای نورپردازی فضای اداری

راهنمای نورپردازی فضاهای اداری

نورپردازی فضای اداری یکی از مهم ترین عواملی است که هنگام طراحی داخلی فضا باید به آن توجه شود که متاسفانه در بسیاری از این فضاها توجه خاصی به آن نمی شود. بسیاری از کارفرمایان توجه اصلی خود را بر روی بهره وری از فضای موجود و استفاده حداکثری از آن قرار می دهند که در این حالت توجه خاصی به راندمان و بازدهی کاری کارمندان نمی شود. در صورتی که نورپردازی دفتر کار مناسب و ایده آل باشد باعث شادابی و افزایش انگیزه، سلامت روان و … می شود درحالی که اگر نورپردازی محل کار مناسب نباشد منجر به خستگی زود رس، سر درد ، خستگی چشم ها و … خواهد شد و بازدهی کاری کارمندان را به شدت کاهش می دهد. در این مقاله سعی شده است که یک راهنمای نورپردازی فضای اداری جامع و در عین حال کوتاه نگارش شود که در کم ترین زمان ممکن با اصول نورپردازی در این فضاها آشنا شوید.

 

پارامتر های اصلی نورپردازی فضای اداری:

همان طور که گفته شد نورپردازی فضای اداری مانند دفترکار، شرکت و … تاثیر مستقیمی در بازدهی و کارآیی کارمندان و کارکنان دارد. به منظور نورپردازی مناسب و درست در فضاهای اداری باید به فاکتور ها و عوامل خاصی توجه نمود تا اصول اولیه و مهم نورپردازی به درستی رعایت شود. این عوامل عبارتند از:

  • شدت نور و روشنایی
  • رنگ نور
  • جهت نور
  • استفاده از نور طبیعی
  • نوع و تکنولوژی چراغ ها

در ادامه قصد داریم که به معرفی کامل و شرایط استفاده این پارامتر ها بپردازیم با ما همراه باشید تا پس از مطالعه به راحتی بتوانید فضای اداری و یا دفتر کار و شرکت خود را به بهترین نحو ممکن نورپردازی نمایید.

 

شدت نور و روشنایی:

شدت نور و روشنایی محیط اداری به نوع فعالیت و همچنین نوع فضا بستگی دارد. همانطور که می دانید میزان روشنایی تولید شده توسط یک منبع روشنایی توسط واحدی به نام لومن تعیین می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده توصیه شده است که در یک فضای ادارای شدت نور و میزان روشنایی باید بین 500 تا 1000 تا استاندارد نورپردازی فضای اداری به درستی رعایت گردد. البته عواملی نیز وجود دارد که ممکن است باعث کاهش یا افزایش میزان روشنایی گردد. عدد های ذکر شده مخصوص محلی می باشند که کارمندان در آن مشغول کار هستند و برای محیط های که برای رفت امد استفاده می گردد 150 لومن میزان روشنایی مطلوبی است.

 

 

رنگ نور:

رنگ نور نیز از مهم ترین عوامل در نورپردازی فضای اداری می باشد. این عامل تاثیر مستقیمی در حالات روحی اشخاص و کارمندان دارد. به وسیله رنگ نور می تاون فضا را به محیط گرم و صمیمی و یا یک محیط خشک تبدیل کرد. رنگ نور یا همان دمای نور بر حسب کلوین سنجیده می شود. در صورتی که دمای یک نور بیش از 5000 کلوین باشد به آن نور سرد گفته می شود و اگر کمتر از این مقدار باشد نور گرم می باشد. اینکه از چه دمای رنگی در فضا استفاده شود بستگی به نوع فعالیت یا فضایی دارد که قصد استفاده از آن را دارید. برای مثال استفاده از رنگ هایی گرم باعث ایجاد یک فضای صمصم و دوستانه خواهد شد در حالی که استفاده از رنگ سرد فضایی مرتب و تمیز را به ارمغان می آورد. مهم ترین نکته در استفاده از رنگ و دمای نور این است که به هیچ عنوان نور سرد و گرم را نباید ترکیب کرد و باید از مناب نوری با دمای نزدیک به یکدیگر استفاده نمود. البته چند سالی است که شرکت های تولید کننده منابع نوری با رنگ طبیعی تولید می کنند که ترکیبی از دمای گرم و سرد است و می تواند بهترین انتخاب برای فضاهای اداری باشد. پنل 60*60 توکار 64 وات داتیس مدل میرا نمونه از این مدل می باشد.

 

جهت نور:

جهت نور در نورپردازی فضای اداری باید به گونه ای باشد که از تابش مستقیم نور و ایجاد خیرگی در چشمان کارکنان جلوگیری کند. برای رسیدن به این هدف بهترین حالت استفاده ترکیبی از نور مستقیم و غیر مستقیم می باشد تا فضایی با نور یکنواخت ایجاد شود. البته در برخی موارد نیاز است تا نور به صورت مستقیم تابیده شود که در این شرایط استفاده از چراغ های خاصی مانند چراغ COB ریلی 50 وات شیله بهترین روش ممکن می باشد.

 

استفاده از نور طبیعی:

در نور پردازی فضای اداری همواره باید فاکتور نور طبیعی را در نظر گرفت زیرا بهترین نوع نور پردازی در محیط های اداری مانند دفتر کار و یا شرکت ترکیب نور طبیعی و مصنوعی می باشد.

 

 

نوع و تکنولوژی چراغ ها:

در طراحی داخلی و نورپردازی همواره بحث هزینه بسیار مهم و ضروری می باشد و بسیاری از ارگان ها هزینه های محدودی برای نورپردازی محیط داخلی خود در نظر می گیرند به همین دلیل در نورپردازی فضای اداری باید از منابع نوری استفاده شود که علاوه بر ارزان بودن در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کنند تا هزینه های جاری نیز کاهش یابد. بهترین انتخاب استفاده از منابع روشنایی مدرن مانند ال ای دی ها می باشد که علاوه بر قیمت مناسب میزان روشنایی مطلوبی نیز دارند و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی قابل قبولی دارند. توصیه کارشناسان الکتروکوپا استفاده از پنل های 60 در 60 مانند پنل 60*60 توکار 48 وات داتیس مدل میرا و یا پنل های توکاری مانند پنل SMD سرامیکی بک لایت 42 وات شیله می باشد.

r.admin
ارسال دیدگاه